Pasar al contenido principal
Lorem ipsum dolor sit amet
Tecnológico de Monterrey Tecnológico de Monterrey
  • Nosotros
    • Mensaje de bienvenida
    • Quiénes somos
    • Publicaciones
  • Educación Digital
    • Qué es la educación digital
    • Preparatoria en línea
    • Profesional en línea
    • Posgrados en línea
    • Educación continua en línea
  • Iniciativas de innovación
    • Inteligencia Artificial
    • Aprendizaje inmersivo
    • Aprendizaje personalizado
    • Espacios educativos
    • Proceso de innovación educativa
    • Telepresencia con efecto de holograma
  • Recursos
    • Inspírate: mejores prácticas
    • Recursos para cursos a distancia
    • Recursos para cursos híbridos
    • Recursos para formadores Life
    • Recursos pedagógicos
    • Recursos Tecnológicos
  • Canales
    • Innovación Educativa en YouTube
    • VideoTEC
    • Biblioteca
  • Sitios
    • Biblioteca
    • CEDDIE
    • EdTec
    • EDUTOOLS
    • Teaching Hub
    • THE Campus
    • VideoLab Tec
    • Convocatorias
  1. Inicio
  2. Publicaciones
  3. Publicaciones arbitradas

Publicaciones arbitradas

Publicaciones arbitradas

Te invitamos a conocer el repositorio de publicaciones arbitradas en las que la Dirección de Innovación Educativa y Aprendizaje Digital del Tecnológico de Monterrey ha sido publicado como parte de su compromiso con la generación y socialización del conocimiento. A través de investigaciones y artículos de investigación en revistas especializadas de todo el mundo, la institución contribuye al fortalecimiento de la comunidad académica internacional, compartiendo avances, hallazgos y buenas prácticas en materia de innovación educativa y educación digital. 

  • 2025
  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2021
Massive Synchronous Online Multidisciplinary Courses A Case Study of the Elite Courses

Rayas-Carbajal, VM, Benavides-García, IG, Mendoza-Gomez, R., Ceciliano-Meza, JL, Galaviz-Jimenez, G. (2025). Cursos multidisciplinarios masivos síncronos en línea: Un estudio de caso de los Cursos de Élite. En: Reis, A., et al. Tecnología e innovación en el aprendizaje, la enseñanza y la educación. TECH-EDU 2024. Comunicaciones en Ciencias de la Computación e Información, vol. 2480. Springer, Cham.

https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-032-02672-9_4

AI-Driven Personalized Learning Profiles to Enhance Student Performance in Basic Physics: A Pilot Study

D. Garcia-Suarez, B. R. G. Guzmán, C. A. H. Alamillo and E. P. M. L. M. de Cote, "AI-Driven Personalized Learning Profiles to Enhance Student Performance in Basic Physics: A Pilot Study," 2025 IEEE Global Engineering Education Conference (EDUCON), London, United Kingdom, 2025, pp. 1-5, doi: 10.1109/EDUCON62633.2025.11016294
https://ieeexplore.ieee.org/document/11016294

AI and Challenge-Based Learning: The Case of Biotechnology Engineering Understanding the Role of the Microbiota

M. E. Elizondo-García, V. Lara-Prieto, R. García-García, I. G. Benavides-García and J. Membrillo-Hernández, "AI and Challenge-Based Learning: The Case of Biotechnology Engineering Understanding the Role of the Microbiota," 2025 IEEE Global Engineering Education Conference (EDUCON), London, United Kingdom, 2025, pp. 1-5, doi: 10.1109/EDUCON62633.2025.11016569
https://ieeexplore.ieee.org/document/11016569

Gamification in Action: Effective Practices in Virtual Classrooms

Márquez R. (2025) Gamification in Action: Effective Practices in Virtual Classrooms ISSN: 2189-101X – The Asian Conference on Education & International Development 2025 Official Conference Proceedings (pp. 781-795) https://doi.org/10.22492/issn.2189-101X.2025.61

Evaluating the Potential of Generative Artificial Intelligence to Innovate Feedback Processes

Huesca, G., Elizondo-García, M. E., Aguayo-González, R., Aguayo-Hernández, C. H., González-Buenrostro, T., &Verdugo-Jasso, Y. A. (2025). Evaluating the Potential of Generative Artificial Intelligence to Innovate Feedback Processes. Education Sciences, 15(4),505. https://doi.org/10.3390/educsci15040505 ​(Q1)
https://www.mdpi.com/2227-7102/15/4/505

 

Who is solving the challenge? The use of ChatGPT in mathematics and biology courses using challenge-based learning

Elizondo-García, M. E., Hernández-De la Cerda, H., Benavides-García,I. G., Caratozzolo, P., & Membrillo-Hernández, J.(2025, March). Who is solving the challenge? The use of ChatGPT in mathematics and biology courses using challenge-based learning. In Frontiers in Education (Vol.10, p. 1417642). Frontiers Media SA.​ (Q2)
https://www.frontiersin.org/journals/education/articles/10.3389/feduc.2025.1417642/full

The Use of Augmented Reality and Artificial Intelligence Exercises to Improve Engagement in STEM Classes

Elizondo-García, M., Prieto, V.L., García-García, R., Benavides-García, I., Membrillo-Hernández, J. (2025). The Use of Augmented Reality and Artificial Intelligence Exercises to Improve Engagement in STEM Classes. In: Auer, M.E., Rüütmann, T. (eds) Futureproofing Engineering Education for Global Responsibility. ICL 2024. Lecture Notes in Networks and Systems, vol 1260. Springer, Cham. https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-031-85652-5_28

Short Films as a Learning Tool in a Global Health GSLC International Collaboration: Mexico and Colombia

Eguiluz, I., I. M. Leyva-Barrera and M. Sáenz, (2024) "Short Films as a Learning Tool in a Global Health GSLC International Collaboration: Mexico and Colombia," 2024 International Conference on Emerging eLearning Technologies and Applications (ICETA), Stary Smokovec, Slovakia, pp. 127-132, https://doi.org/10.1109/ICETA63795.2024.10850823
https://ieeexplore.ieee.org/document/10850823/authors

 

Driving success: strategies that enhance the higher education student’s experience in massive digital engineering courses

Benavides, I. (2024) Driving Success: Strategies that Enhance the Higher Education Student’s Experience in Massive Digital Engineering Courses, ICERI2024 Proceedings, pp. 1328-1333. https://doi.org/10.21125/iceri.2024.0403
https://library.iated.org/view/BENAVIDES2024DRI

Co-designing the future with generative ai: cultivating student digital competencies for tomorrow

Alvarado Ramírez, R., I. Rodriguez-Roda Layret (2024), Co-designing the future with generative ai: cultivating student digital competencies for tomorrow, ICERI2024 Proceedings, pp. 7756-7762. https://doi.org/10.21125/iceri.2024.1896
https://library.iated.org/view/ALVARADORAMIREZ2024COD

Students’ Perceived Learning Experience and Continuance Intention of Using Virtual Reality in Business Education

Morales-Rodriguez, A., Ramírez-Vásquez, N., Contrino, M.F. (2025). Students’ Perceived Learning Experience and Continuance Intention of Using Virtual Reality in Business Education. In: Hosseini, S., Beitzel, B., Köhler, M., Sanjakdar, F. (eds) Technological Advancements and Innovations in Future of Education. FOE 2023. Transactions on Computer Systems and Networks. Springer, Singapore. https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-981-97-4931-7_3

Conceptualization, Design, Production, and Implementation of Immersive Resources: Welcome to Athens Experience as Educational Innovation to Transform the Teaching-Learning of Citizenship and Democracy

Gándara, G., Rodríguez, A.G., and Aldape, L.P. (2024) Conceptualization, Design, Production, and Implementation of Immersive Resources: Welcome to Athens Experience as Educational Innovation to Transform the Teaching-Learning of Citizenship and Democracy. Open Access Library Journal, 11, 1-10. doi: 10.4236/oalib.1112047.
https://www.scirp.org/journal/paperinformation?paperid=136008

Transformación en el aula: la inteligencia artificial como herramienta para un aprendizaje activo

Arriola, D. (2024) Transformación en el aula: la inteligencia artificial como herramienta para un aprendizaje activo. Andamiajes. Boletín RLCPE. Vol. 5 N. 1 https://issuu.com/boletinrlcpe/docs/andamiajes-v1n12024

Higher Education in the New Reality: A Study of Students’ Preferences About Digital Learning in Mexico

Reyes-Millán, M., Vázquez-Villegas, P., Mejía-Manzano, L. A., &Membrillo-Hernández, J. (2024). Higher Education inthe New Reality: A Study of Students’ Preferences About Digital Learning in Mexico. American Journal of Distance Education, 38(4), 341–358.https://doi.org/10.1080/08923647.2024.2380038​ (Q2)
https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/08923647.2024.2380038

Improving the learning-teaching process through adaptive learning strategy

Rincón-Flores, EG, Castaño, L., Guerrero Solís, SL et al. Mejora del proceso de enseñanza-aprendizaje mediante estrategias de aprendizaje adaptativo. Smart Learn. Environ. 11 , 27 (2024).

https://slejournal.springeropen.com/articles/10.1186/s40561-024-00314-9

Uso de una herramienta de aprendizaje adaptativo para mejorar el rendimiento y la satisfacción de los estudiantes en la educación en línea y presencial para un enfoque más personalizado

Contrino, MF, Reyes-Millán, M., Vázquez-Villegas, P. et al. Usar una herramienta de aprendizaje adaptativo para mejorar el desempeño y la satisfacción de los estudiantes en la educación en línea y presencial para un enfoque más personalizado. Aprendizaje inteligente. Reinar. 11 , 6 (2024). https://doi.org/10.1186/s40561-024-00292-y
https://link.springer.com/article/10.1186/s40561-024-00292-y#citeas

Arquitectura de horizontes con Realidad Virtual para entornos complejos: métodos mixtos

Ramírez Montoya, M., Martínez Pérez, S., & Zepeda Orantes, L. (2024). Arquitectura de horizontes con realidad virtual para la complejidad: métodos mixtos. Revista de Educación Científica y Tecnológica, 14 (1), 244-269. doi: https://doi.org/10.3926/jotse.2512

https://www.jotse.org/index.php/jotse/article/view/2512/807

 

‘Evaluation of online learning readiness in the new distance learning normality’

 

Reyes-Millán, M., Villareal-Rodríguez, M., Murrieta-Flores, M. E., Bedolla-Cornejo, L., Vázquez-Villegas, P., & Membrillo-Hernández, J. (2023). Evaluation of online learning readiness in the new distance learning normality. Heliyon, 9(11), e22070. https://www.cell.com/heliyon/fulltext/S2405-8440%2823%2909278-2?_returnURL=https://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S2405844023092782?showall%3Dtrue#%20

https://www.nature.com/articles/s41599-023-01875-9

Transformación digital y alfabetización digital en el contexto de complejidad dentro de las instituciones de educación superior: una revisión sistemática de la literatura

Farias-Gaytan, S., Aguaded, I. & Ramirez-Montoya, MS. Digital transformation and digital literacy in the context of complexity within higher education institutions: a systematic literature review. Humanit Soc Sci Commun 10, 386 (2023). https://doi.org/10.1057/s41599-023-01875-9
 

https://www.nature.com/articles/s41599-023-01875-9

Innovación educativa con credenciales alternativas como impulsor de la transformación digital de la universidad: un estudio de caso en América Latina

Farias-Gaytan, S, Ramirez-Montoya, M-S and Aguaded, I. 2023. Educational Innovation with Alternative Credentials as a Driver of the Digital Transformation of the University: A Case Study in Latin America. Journal of Interactive Media in Education, 2023(1): 6, pp. 1–18. DOI: https://doi.org/10.5334/jime.793 Q1
https://jime.open.ac.uk/articles/10.5334/jime.793

The use of immersive tools in higher education: Escape Rooms

Ángeles Carolina Aguirre Acosta y Gabriela Espinola Carballo. 2023. El uso de herramientas inmersivas en la educación superior: Escape Rooms. En actas de la VI Conferencia Internacional sobre Educación y E-Learning de 2022 (ICEEL '22). Association for Computing Machinery, Nueva York, NY, EE. UU., 75–80. https://doi.org/10.1145/3578837.3578848
https://dl.acm.org/doi/10.1145/3578837.3578848

Analysis of the Impact of Virtual Reality on High School Students’ Learning in Nutrition Courses

P. I. M. Alanís, R. E. C. Márquez, D. C. Gonzalez, A. G. R. Mendoza and D. Muñoz, "Analysis of the Impact of Virtual Reality on High School Students’ Learning in Nutrition Courses," 2023 Future of Educational Innovation-Workshop Series Data in Action, Monterrey, Mexico, 2023, pp. 1-6, doi: 10.1109/IEEECONF56852.2023.10104668.

https://ieeexplore.ieee.org/document/10104668/authors#authors

Improving Learning Experiences of Business Students in the Classroom Through Emotions in Higher Education

G. M. Reyna García, N. Ramírez Vásquez and C. A. Puente Grimaldo, "Improving Learning Experiences of Business Students in the Classroom Through Emotions in Higher Education," 2023 Future of Educational Innovation-Workshop Series Data in Action, Monterrey, Mexico, 2023, pp. 1-4, doi: 10.1109/IEEECONF56852.2023.10104795.

https://ieeexplore.ieee.org/document/10104795/authors#authors

Métodos de seguimiento y desempeño de los estudiantes en los exámenes de educación a distancia

Rodríguez-Villalobos, M. , Fernandez-Garza, J. and Heredia-Escorza, Y. (2023), “Métodos de seguimiento y desempeño de los estudiantes en exámenes de educación a distancia”, Revista Internacional de Tecnologías de la Información y el Aprendizaje , vol. 40 N° 2, págs. 164-176. https://doi.org/10.1108/IJILT-04-2022-0085
https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/IJILT-04-2022-0085/full/html

 

Chapter 13 - Teaching Clinical Skills During Pandemic Times: Online Clinical Simulation

Chaparro Obregon, Maria & Herrera, José & Turrubiates, Miriam & Olivares, Silvia. (2022). Teaching Clinical Skills During Pandemic Times: Online Clinical Simulation. 10.4018/978-1-7998-8783-6.ch013.
https://www.researchgate.net/publication/357494094_Teaching_Clinical_Skills_During_Pandemic_Times_Online_Clinical_Simulation

Design and use of a chatbot for learning selected topics of physics

Aguilar, José Rafael & Tejeda, Santa & Ramirez-Lopez, Carla & Garay-Rondero, Claudia. (2022). Design and Use of a Chatbot for Learning Selected Topics of Physics. 10.1007/978-981-19-3383-7_13.
https://www.researchgate.net/publication/364071973_Design_and_Use_of_a_Chatbot_for_Learning_Selected_Topics_of_Physics

Clases por web conference
ISSN: 2007-2058

Hernández Cardona, C. J. (2024). Clases por webconference. Revista Reforma Siglo XXI, 28(108), 80–82. Recuperado a partir de https://reforma.uanl.mx/index.php/revista/article/view/234
https://reforma.uanl.mx/index.php/revista/article/view/234

Thinking Outside and Inside The Classroom: Design Thinking Workshop under a Hybrid model

L. Zepeda, L. Quilantán, J. Herrera, M. González, G. Sánchez (2022) PENSAR FUERA Y DENTRO DEL AULA: TALLER DE PENSAMIENTO DE DISEÑO BAJO UN MODELO HÍBRIDO, Actas INTED2022
https://library.iated.org/view/ZEPEDA2022THI?re=downloadnotallowed

Personalized Learning Model for Academic Leveling and Improvement in Higher Education

Hernández Cárdenas, LS, Castaño, L., Cruz Guzmán, C. y Nigenda Álvarez, JP (2022). Modelo de aprendizaje personalizado para la nivelación y mejora académica en la educación superior. Revista Australasia de Tecnología Educativa , 38 (2), 70–82. https://doi.org/10.14742/ajet.7084
https://ajet.org.au/index.php/AJET/article/view/7084

 

Transformación y alfabetización digital: mapeo sistemático de la liteturra

Farias-Gaytan, S., Aguaded, I. & Ramirez-Montoya, MS. Transformation and digital literacy: Systematic literature mapping. Educ Inf Technol (2021). https://link.springer.com/article/10.1007/s10639-021-10624-x

 

Logo Footer Logo Footer

Logo Tec de Monterrey


Sitio desarrollado por la Dirección de Innovación Educativa y Aprendizaje Digital. Vicerrectoría de Innovación Educativa y Normatividad Académica del Tecnológico de Monterrey.
D.R.© Tecnológico de Monterrey, México, 2023. Av. Eugenio Garza Sada 2501 Sur, Col. Tecnológico, Monterrey, Nuevo León, 64849, México.

Aviso legal | Políticas de privacidad | Aviso de privacidad | Contáctanos